Activează în domeniul producției foto de peste 12 ani, iar în domeniul producției video de 5 ani. În ambele s-a specializat în domeniile beauty și comercial. A construit împreună cu echipa cu care lucrează și o casă de producție denumită Arsenic Production. I-am văzut munca, ceea ce vă încurajăm să o faceți și voi pe tiberiuarsene.com, arsenicproduction.com sau pe Instagram la @tiberiuarsene și @arsenicproduction. Ne-a plăcut, așa că am stat de vorbă cu Tiberiu Arsene despre fotografie și pandemie, despre cum una a influențat-o pe cealaltă și a transformat o industrie creativă. Plecând, desigur, de la experința personală.
O decizie inspirată
Ca pentru toți colegii lui de breaslă, 2020 a fost până acum un an devastator, care nu i-a adus niciun client nou și i-a „dezactivat" pe cei pentru care lucra. Așa a aflat cât de inspirat a fost în decembrie, când a luat decizia, împreună cu un prieten care are un studio de fitness, să pună bazele unui studio de live streaming video. Echipamentul pentru studio a sosit la final de februarie, în prag de lockdown, așa că pe toată perioada izolării a stat închis în studio și a dezvoltat sistemul de live stream. În 2 luni a învățat o meserie nouă, pentru că, spune el, „Live-ul este foarte complicat, mai ales dacă îl face un singur om. Aveam coșmaruri noaptea de la stresul acestui sistem deoarece trebuie controlat mult echipament video, plus sunet, plus animații... și totul trebuie să iasă perfect. Dacă nu ar fi fost pandemia, mi-am dat seama că nu aș fi avut timp să mă ocup de acest studio așa cum trebuia". După două luni de muncă asiduă și un proces accelerat de învățare, studioul a devenit funcțional într-un context extrem de favorabil, creat de noile realități în care ne-am trezit cu toții, vrând-nevrând.
Între timp, a primit doar câteva solicitări mărunte pentru post producție, dintr-o piață care se mișcă greu și temător. Deși ar fi fost o ocazie bună, oamenii nu au putut profita de acest interval pentru a gândi viitoarele campanii, pentru că incertitudinile au rămas multe, iar necunoscutele și mai multe.
''Companiile vor fi obligate să respecte un nou set de reguli în clipurile cu care se promovează...''
Ce s-a schimbat în breaslă?
E dificil de răspuns și poate de aceea și Tiberiu Arsene se ferește să dea verdicte tranșante. „Unul dintre lucrurile care se vor îmbunătăți, cred că va fi igiena și grija pentru sănătate. Înainte mâncam și beam pe set unii după alții. Acum, cred că vom fi mai reticenți", spune el.
Între timp, în spatele camerelor, lumea încearcă să revină la normalul de dinainte. Nici măcar regulile de distanțare socială nu mai sunt respectate la sânge. În fața camerelor însă, „pe sticlă", virsul ne va mai bântui, cel puțin o vreme. Companiile vor fi obligate să respecte un nou set de reguli în clipurile cu care se promovează, iar asta se va vedea, spune Tibi: „Nu fac lung metraje, fac reclame. Dacă un script din trecut ar necesita un grup de 3-4 fete prietene care se îmbrățișează și rad una la alta, același script în perioada asta, probabil nu va putea exista, din cauza noilor reguli. Ne putem imagina ce efecte ar putea avea distanțarea socială în lungmetrajele mult iubite. Industria ar putea avea de suferit, dar sigur se va găsi o soluție sau un workaround". Pentru Tibi, e clar însă că, cel puțin o vreme, vom rămâne într-o zonă gri. El dă exemplul jurnaliștilor de la TV, care ne vorbesc în fiecare zi de obligativitatea purtării măștilor la interior, în timp ce, la interior fiind, tot ei sunt cei care nu le poartă.
''Pandemia a adus și vânătorii de discount-uri de criză la serviciile foto, dar a adus și masca în fotografie.''
Fotografia în pandemie
Pandemia a adus și vânătorii de „discount-uri de criză" la serviciile foto, dar a adus și masca în fotografie. A accentuat și mai tare nevoia oamenilor de a se exprima prin imagini și de a folosi fotografiile cu scopul de a stoca și accesa ușor amintirile. Dar putem merge atât de departe încât să folosim fotografia pe post de antidepresiv? „Acest cuvânt îmi spune că eșți deja în depresie și trebuie să iei/faci ceva pentru a combate această depresie. La mine, nu a fost niciodată cazul din cauza lipsei activităților/obiceiurilor uzuale sau a limitărilor impuse, ci, mai degrabă din nostalgie. Înțeleg că unii chiar sunt în depresie din cauza limitărilor de a ieși. Da, am observat tendința oamenilor de a deschide cutiile cu amintiri(...) E un sentiment foarte plăcut să „retrăiești" experiențele respective", spune Tiberiu Arsene.
Tot pandemia este și cea care a însuflețit producția de video-uri din intimitatea unor artiști. De la Drake până la Tudor Chirilă, Inna, Alina Eremia, multe personalități publice au preluat conceptul de "homemade videos". Și, chiar dacă tehnic aceste clipuri nu-s niște realizări, ele ne reamintesc de rolul imaginilor de a transmite emoție.
''...de ce costă programele online? jecmaniti oamenii! Costă pentru că sunt ani de experiență în spate, se muncește la pregătirea și susținerea cursurilor respective...''
Noua ordine fotografică veche
Chiar dacă multe s-au schimbat, de unele deprinderi n-am scăpat. În ciuda performance-urilor date de foarte mulți artiști din propriile case și a donațiilor colectate astfel sub formă de bilete achitate voluntar la aceste concerte virtuale, reflexul de a căuta conținut gratis s-a păstrat. Tiberiu Arsene, povestește: „Am ascultat un interviu, acum câteva zile, cu doi fotografi foarte buni. Unul dintre ei, profitând de timpul liber, a decis să lanseze sesiuni 1 la 1 online, cu cei care doresc să învețe de la un profesionist, bineînțeles, contra cost. Au sărit unii în comentarii "de ce costă programele online? jecmaniti oamenii!". Costă pentru că sunt ani de experiență în spate, se muncește la pregătirea și susținerea cursurilor respective(...) E normal să coste, e exact cum te-ai duce la brutărie și ai cere pâine gratis. Cumva, asociem online-ul cu gratis, dar nu ne gândim că omul ăla trebuie să trăiască, omul ăla muncește la fel ca noi toți".
Fotografia de final
Așadar, pandemia a schimbat multe din context, din regulile jocului, a rearanjat piața, însă actorii sunt aceiași, cu aceleași lucruri care ne fac să vibrăm, cu aceleași obiceiuri mai bune și mai neplăcute. La finalul discuției, i-am propus lui Tibi un exercițiu de imaginație, pe care dacă vreți, celor din industrie, vi-l propunem și vouă: dacă un client ți-ar trimite un brief, în care ți s-ar cere să vii cu un video sau un concept de fotografie care să reflecte ultimele 2 luni, ce setup ai pregăti, care ar fi, în accepțiunea ta, elementele reprezentative?
Scenariul lui Tibi arată cam așa: „Voi scrie ce mi-a venit prima dată în minte. Dintre videografie și fotografie, voi alege fotografia aici. În primul rând, văd o persoană de sex feminin, îmbrăcată în alb, cu mască, pe fundal alb, în fugă, încadratură plan american + încă una cu prim-plan. Moodul fotografiei va fi dat de disperarea din ochii personajului, va fi accentuat de lumina dură și de tenta verzuie din umbre. Mi-a plăcut mult moodul de culoare din filmul Cernobîl de pe HBO și la el m-am gândit prima dată când mi-ai pus întrebarea. Iar pe fundal, ori rămâne alb aproape ars, ori cu ceva joc de umbre pe el. Aș merge pe o plasare a subiectului în cadru mai atipică. Vedem subiectul îndreptat cu fața spre punctul de stație al camerei, dar în fuga lui, nu lovește punctul de stație ci trece prin dreapta lui, iar luftul din poză este opus direcției de mișcare a subiectului. Asta, vizual, reprezintă o îngrădire a subiectului. Privirea este tot pe lângă camera, la fel ca direcția mișcării".
Voi cum ați surprinde pandemia într-o singură imagine?
lasă un comentariu