Influencer marketing în vremea pandemiei
Influencer marketing în vremea pandemiei

Influencer marketing în vremea pandemiei

Influencer marketing în vremea pandemiei

mod citire
timp de citire: 7 min

Influencer marketing este un instrument care a pătruns în ultimii ani pe piața din România. Relevanța acestui instrument este cu atât mai mare în condițiile în care tinerii din țara noastră se înscriu într-un trend global de a nu utiliza media tradițională astfel încât să poată să fie targhetați publicitar prin intermediul presei scrise sau a televiziunii liniare. Tinerii sunt o categorie de vârstă relevantă din punct de vedere publicitar pentru o paletă largă de produse. A face însă doar publicitate online nu părea a fi soluția câștigătoare, când vorbim de utilizarea pe scară largă a adblockerlor, când skip ad constituie o opțiune atât de des utilizată pentru publicitatea pe Youtube spre exemplu.

Publicitatea prin intermediul influencerilor este mai mult decât publicitate pe social media și pare a fi o soluție eficientă. Cercetările realizate în ultimii ani în diversele zone ale lumii au arătat efectele pozitive ale publicității prin intermediul influencerilor asupra atittudinii față de brandul promovat și a intenției de cumpărare. Efectele sunt seminificativ mai mari decât în cazul publicității pe social media direct de pe conturile brandurilor. Atitudinea pozitivă față de un creator de conținut se transmite mai departe, influencerul realizează un transfer de imagine pozitivă asupra produsului promovat.

„Adeseori publicul are senzația că îl cunoaște bine pe influencer, că au crescut și s-au maturizat împreună cum este cazul generației lui Selly spre exemplu.”

Utilizarea celebrităților în publicitate are câteva decenii vechime, ce poate să fie nou când vorbim de influencer marketing? Putem pune semnul egal între influenceri și celebrități? Influencerii sunt celebrități, dar au o dimensiune adițională extrem de importantă. Prin natura interacțiunii constante, repetate și de lungă durată dintre ei și urmăritorii lor, relația para-socială este una mai puternică, iar influencerul este perceput ca un peer, cineva similar publicului, un apropiat, un prieten.

Adeseori publicul are senzația că îl cunoaște bine pe influencer, că au crescut și s-au maturizat împreună cum este cazul generației lui Selly spre exemplu. Și să nu uităm faptul că avem mai multă încredere în sfaturile unui prieten, în special atunci când ne recomandă un produs sau serviciu prin intermediul diverselor platforme pe care le utilizează: Youtube, Instagram sau mai nou TikTok.

„Marea majoritate a influencerilor cu un număr substanțial de urmăritori [...] au sfătuit propria comunitate virtuală să respecte regulile de distanțare socială, să aibă grijă de ei și de cei dragi."

Creatorii de conținut, în special cei din zona de life style, travel, fashion și nu numai din România ne-au obișnuit în anii trecuți cu campanii de promovare a evenimentelor și aici mă refer în special la festivalurile muzicale și de film din Transilvania și de la malul Mării Negre. Influencerii români promovau destinații turistice și erau invitați la evenimente de promovare ale diverselor branduri internaționale în locații exlusiviste. Toate acestea au fost trecute în perioada pandemiei la capitolul #TBT. Primele două luni ale pandemiei COVID-19 care au inclus perioada stării de urgență au reprezentant pentru influenceri, la fel ca pentru întreaga populație a României perioada #stayathome. Marea majoritate a influencerilor cu un număr substanțial de urmăritori au diseminat acest mesaj și au sfătuit propria comunitate virtuală să respecte regulile de distanțare socială, să aibă grijă de ei și de cei dragi. Au fost inițiate campanii de strângere de fonduri pentru materiale de protecție atât de necesare în spitalele din România, demersurile caritabile nefiind ceva nou pentru creatorii de conținut autohtoni, acum am asistat doar la o intensificare și la o direcționare concertată a lor.

Influencer marketing în vremea pandemiei
Influencer marketing în vremea pandemiei

Comerțul online a cunoscut o creștere semnificativă în aceste două luni în România, evident în contextul în care cu excepția hipermarketurilor, a farmaciilor și a unor retaileri de electrocasnice, tot restul magazinelor au rămas închise. Site-uri din România sau din străinătate care vând îmbrăcăminte sau încălțăminte de firmă cum este exemplul fahiondays sau aboutyou au înțeles aceast moment ca pe o oportunitate și au fost promovate prin intermediul campaniilor de influencer marketing din România în aprilie-mai 2020.

În condițiile în care utilizatorii au petrecut mult mai mult timp acasă ca de obicei, timpul destinat consumului de social media a crescut semnificativ. Fără opțiunea mersului la restaurant, home delivery a fost  de asemeni intens promovat de unii dintre influencerii români, iar alții au diseminat rețete de gătit, mesaje inspiraționale și lecții de viață pentru urmăritorii lor. Sesiunile de fitness s-au mutat acasă, iar serviciile de video streaming au avut și ele locul lor în portofoliul brndurilor promovate.

„Unele voci vorbesc despre o recuperare care o să dureze ani, iar viitorul unor sectoare precum turismul, transportul aerian este incert. În acest context mai amplu este evident că bugetele destinate promovării vor scădea.”

În condițiile în care chiar și cei mai optimiști experți anticipează în acest an o scădere dramatică a economiei globale, iar Comisia Europeană a dat publicității statistici puțin îmbucurătoare, efectele se vor vedea și asupra campaniilor de influencer marketing. Unele voci vorbesc despre o recuperare care o să dureze ani, iar viitorul unor sectoare precum turismul, transportul aerian este incert. În acest context mai amplu este evident că bugetele destinate promovării vor scădea. Lecția crizei financiare din 2009-2010 a fost aceea că publicitatea este importantă. Un deceniu mai târziu am adăuga faptul că publicitatea prin intermediul influencerilor este importantă, rolul acesteaia în promovarea afacerilor locale, în special cele din zona Horeca, un domeniul puternic afectat de criză, nu trebuie subestimat.

Delia Balaban

Profesor universitar în științele comunicării, având specializarea publicitate, la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca.
vezi articole

lasă un comentariu