Inovarea este “ceva nou care are impact” conform lui Scott D. Anthony, autorul cărții Little black book of innovation, una dintre cărțile esențiale în domeniul inovării.
Totuși, cât de inovative sunt companiile din România?
Conform studiului European Innovation Scorecard 2019, România deține titlul de cel mai modest inovator în clasamentul european al inovării. Este dificil să accepți acest lucru atunci când știi că din România provin unii dintre cei mai cunoscuți artiști și inventatori precum Brâncuși, Tristan Tzara, Henri Coandă, Nicolae Paulescu și mulți alții; din acest motiv, începând cu 2018, consultanții din cadrul ICG Integrated Consulting Group au vrut să înțeleagă mai bine ce se ascunde în spatele etichetei de “cel mai modest inovator” de la liderii responsabili să conducă proiecte de inovare în cadrul unor companii mari din România și au organizat un studiu de piață numit ''Managementul inovării în România''.
„…inovarea în companiile din România este mai mult la nivel de intenție…”
Cât de inovative se văd companiile? Conform studiului Managementul Inovării în România publicat în Martie 2020 de către ICG Integrated Consulting Group pentru al 2lea an consecutiv, 86.5% dintre respondenți (toți din cadrul unor companii prezente în România) au afirmat că inovarea este prezentă, implicit sau explicit, în valorile companiei, 77% dintre respondenți au menționat că au obiective strategice legate de inovare și 52.7 % au declarat că au o abordare structurată în ceea ce privește managementul ideilor.
Cu toate acestea, doar 37.8% dintre respondenți au menționat că au indicatori de performanță (KPI) specifici pentru a măsura inovația. Așadar, ca o concluzie a studiului, inovarea în companiile din România este mai mult la nivel de intenție și companiile în principal își îmbunătățesc procese sau optimizează afacerile, 39.2% au afirmat că inovațiile tipice din ultimii doi ani au constat în inovări de procese, 29.7% și-au inovat produsele, 20.3% serviciile și 10.8% modelul de business.
De unde vin ideile bune? 47.3 % dintre respondenții la studiu au procese structurate pentru a colecta idei din partea angajaților și clienților/consumatorilor. Conform raportului State of Innovation, principalele două surse de inovare sunt clienții și angajații. Dar angajații din companiile din România nu sunt în totalitate pregătiți în domeniul inovării, abia 28% dintre respondenți au declarat că își pregătesc angajații pe subiecte din sfera inovării, incluzând aici Lean și Six Sigma ca și metodologii de inovare, ceea ce nu reflectă întocmai realitatea.
Cum se sprijină o cultură a inovării? Câțiva dintre factorii care sprijină inovarea și au fost menționati de respondenți drept cei mai importanți sunt inovațiile de procese (68.9%), angajamentul celor din top management (62.2%), aplicarea de new ways of working (52.7%) și transformarea culturii organizaționale (43.2%).
Așa cum am menționat, studiul Managementul Inovării în România organizat de ICG Romania pentru al doilea an consecutiv a reconfirmat faptul că multe dintre companii, peste 85% din ele, prețuiesc inovarea și o au menționată printre valorile companiei, dar o mică parte efectiv derulează activități în direcția creării a ceva nou care are impact.
Am putea concluziona că inovarea este prezentă în gândurile liderilor și a top managementului din România, dar puțini dintre lideri fac efectiv ceva în direcția implementării unei culturi a inovării. În ceea ce privește transformarea într-o companie inovativă sau într-o persoană inovativă, singurul mod de a face acest lucru este să faci acest lucru.
ICG este o companie de consultanță europeană, cu rădăcini în Europa Centrală și Scandinavia. Împreună cu liderii și angajații dezvoltăm procese de transformare sustenatibile. Clienții noștri sunt companii sau organizații publice orientate spre viitor, care își doresc să aibă un impact.
Pentru mai multe informații despre ICG Romania, puteți accesa www.integratedconsulting.ro.
lasă un comentariu