.
.

Transformarea digitală organizațională

Transformarea digitală organizațională

mod citire
timp de citire: 9 min

Digital Transformation sau transformarea digitală nu este azi doar o modă ci o necesitate. Evoluția societății a transformat acest deziderat aspirațional într-o nevoie tangibilă iar pandemia a acutizat-o. Însă chiar și după ce va trece criza pandemică, cred că transformarea digitală va rămâne o necesitate pentru că deja trăim de mulți ani în lumea VUCA - o lume caracterizată de Volatility /Volatilitate, Uncertainty/Incertitudine, Complexity/Complexitate, Ambiguity/Ambiguitate. Iar în această lume modelele de business s-au schimbat, la fel cum s-au schimbat și comportamentele sociale. Pentru a putea exista și a face business în această nouă lume, este nevoie de transformarea digitală a organizațiilor.

Acesta ar fi fundamentul teoretic, însă cum inițiem efectiv acest proces, cum abordăm acest monstru care pare a fi „transformarea digitală”? Asta fără să ne rezumăm la implementarea unui software, ci mai degrabă să abordăm o transformare profundă digital-culturală a organizației, cu un impact major, care afectează organizația pe mai multe paliere.

Am structurat în cele ce urmează abordarea Transformării Digitale pe 9 paliere. Înainte de a începe, vreau să îmi cer scuze pentru „romgleza” de care vă veți lovi în acest text. Trebuie să menționez că materialul folosit la documentarea acestui articol a fost dezvoltat împreună cu colegii europeni din ICG Innovation Cluster, iar anumite noțiuni sunt fie dificil de tradus, fie intraductibile, fie pur și simplu termenul în limba engleză ilustrează mai bine ideile exprimate. Stau și mă gândesc că poate Esperanto era o idee bună, neînțeleasă la acel moment, și spre care alunecăm pe nesimțite.

.
.

Palierul Digitalizarea serviciilor

Întrebare cheie aici: cum putem digitaliza (parțial sau complet) produsele și serviciile pe care deja le avem, crescând valoarea adăugată pentru client și veniturile organizației? Instrumentele cu care putem răspunde la această întrebare sunt: sesiuni de ideation / brainstorming, utilizarea de triggere specifice industriei, analize de proces, de value chain, customer journey și, poate cel mai indicat, derularea unui proces de Design Thinking pentru serviciul sau serviciile cheie oferite.

Palierul Digitalizarea modelelor de business

În domeniul inovării se spune că supremul de atins este inovarea modelului de business. Poate la fel este și în transformarea digitală, nu știu cu siguranță, dar cred că merită să ne punem întrebări de genul: ce noi modele de business ar putea fi construite sau legate de propunerea noastră actuală de valoare adăugată (current value proposition) și de resursele noastre? Iar aici am putea folosi instrumente ca Lean Startup, Business Model Generation, Greentech clusters, Archetypes etc.

.
.

Palierul Inovare, tehnologie și trenduri

Transformarea digitală este sustenabilă doar atunci când produce modificări și la nivelul comportamentului oamenilor. De aceea trebuie să ne întrebăm continuu: cum am putea ancora în organizație inovarea centrată pe client? Cum putem rămâne actualizați cu noile trenduri și tehnologii pentru a le utiliza potențialul? Pe scurt, instrumentele pe care le putem folosi sunt: Foresighting, Design Thinking, Triz, Open Innovation, Lean Startup, Management of Technology and Innovation (roadmaps, portfolii de produse, cicluri de viață/maturitate a produselor etc.)

Palierul Procese digitale

Întrebarea cheie: cum putem face procesele interne și externe mai funcționale, mai eficiente, folosind oportunitățile aduse de digitalizare? Exemplele pot fi aici sistemele ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management), facturare automată, evaluare automată, mentenanță predictivă, smart waste, automatizarea depozitelor și a fluxurilor de materiale etc. Instrumentele ce pot fi folosite sunt analiza de proces din perspectivă digitală. Ce înseamnă asta? Înseamnă că la nivelul resursei umane avem nevoie de noi competențe digitale, de acumularea de experiență și, treptat, de dezvoltarea de noi mentalități. Procesul este unul care implică analize UX, analize de date, programare, multă muncă în echipă și, evident, utilizarea instrumentelor digitale, prototipare digitală și muncă în sistem Agile.

.
.

Palierul Organizație digitală

Cum ne putem reproiecta propria organizație? Vorbim aici și de structura business-ului, dar și de infrastructura care susține business-ul. Dacă ne referim la aceasta din urmă, atunci trebuie spus că durabilitatea și eficiența unei infrastructuri are la bază integrarea aplicațiilor, modele de date, on-premis vs. cloud, sandbox digital etc . Dacă ne referim la structura business-ului, atunci accentul cade pe construcția unei organizații durabile, munca în echipă și, în proiecte mai complexe, chiar în echipe de echipe, Holocracy, ExO etc.

Palierul Colaborare digitală

Următoarea provocare la care ne referim este aceea de a folosi uneltele digitale pentru o mai bună colaborare în cadrul organizației. Cum putem fi mai eficienți folosind un mix corect de instrumente și proceduri? Exemplele sau datele problemei sunt aici echipele distribuite geografic, munca de acasă și regulile de joc din MS Teams, Trello sau alte platforme similare.

De pildă, să pornim discuția cu întrebarea de ce mix de unelte avem nevoie (chat, video, file sharing, planificare) ca să funcționăm mai bine împreună? Pentru că oferta este bogată, iar alegerile trebuie făcute pentru a fi cât mai bine adaptate nevoilor noastre. Doar înșiruind o parte din aceste tool-uri, cred că ne putem face o idee: MS Teams, Sharepoint, Google Docs, Slack, Zoom, Miro, Mural, Trello, Planner etc.

Dacă vorbim și despre reguli sau proceduri, atunci discuția trebuie demarată de la principiile de colaborare: transparență, timp de răspuns, timp petrecut online și offline și așa mai departe.

Palierul Interacțiune digitală cu clienții

În cazul acesta discuția se concentrează în jurul folosirii uneltelor digitale pentru a ușura interacțiunea cu clienții. Dacă aprofundăm puțin, punctual, ar fi vorba despre subiecte precum folosirea influencerilor, customer onboarding, data connection, roboții de chat, self-service, campanii Facebook etc.

Desigur, și aici va trebui să ne punem câteva întrebări care să ne ajute în procesul de digitalizare. De pildă să ne gândim în ce măsură putem implica clienții în inovație și dezvoltare de produse? În ce măsură pot deveni clienții promotori ai produselor noastre? În ce măsură putem oferi clientului acces direct la serviciile noastre? Cum putem implica clienții în proiecte de Design Thinking?

.
.

Palierul Interacțiune digitală cu rețele

Un ultim palier se referă la stabilirea și/sau extinderea unui ecosistem digital de părți interesate de procesele din organizație. Mai concret, ar fi vorba despre teme de discuție cum sunt integrarea rețelei de furnizori, integrarea informațiilor despre competitori sau cooperarea dintre părți în procesele de value creation. Cum facem, le abordăm pe toate atunci când par subiecte prea complexe? Singuri sau căutând parteneri? Răspunsul la aceste provocări se regăsesc în inovare, în networking făcut cu alte organizații și în relaționarea cu competitorii.

O concluzie

Fiecare companie este unică și de aceea cred cu tărie că nu există soluții universal valabile. Abordarea structurată de mai sus permite o analiză holistică cu scopul de a decide care sunt butoanele pe care trebuie să le apăsăm atunci când demarăm un proces complex de transformare digitală. În final, cred că este important să reținem și să revenim constant la ideea că scopul final este să aducem oamenii, organizația și tehnologia într-o stare de armonie, să le aliniem procesului de creare de valoare pentru client.

lasă un comentariu